[Comunicat d'Anticapitalistes]
La Generalitat de Catalunya i el govern de l’estat espanyol han anunciat un acord per impulsar l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat, que suposarà una inversió de 1.700 milions d’euros i permetrà la conversió en un hub de vols intercontinentals. És un acord que arriba en ple debat social, amb una àmplia oposició popular al projecte per les seves incompatibilitats ecològiques, a l’agost i en secret. L’anunci no ha vingut acompanyat de cap concreció real ni seriosa sobre el projecte, només la voluntat d’anotar una victòria política momentània a la patronal.
L’ampliació de l’aeroport del Prat és una declaració d’intencions. Vivim temps d’emergències i, enmig d’una profunda crisi socioecològica sense precedents, veiem com els governs posen per davant els interessos del capital per sobre la salut i la vida de persones i ecosistemes. La proposta d’ampliació de l’aeroport té un impacte material sobre el Delta del Llobregat, posant en risc i convertint en zona de sacrifici l’ecosistema de la Ricarda i el parc agrari. Destrucció del territori per donar forma a un cos de ciment i asfalt, que portarà a un augment de més del 33% d’emissions de CO2 a l’any. Parlen d’un acord de mínima afectació, un aeroport verd, però no existeix camí compatible amb la preservació dels espais naturals ni mesures atenuants possibles que no passin pel decreixement de l’aviació
Les grans empreses i la resta d’actors partidaris de l’ampliació de l’Aeroport intenten fer-nos creure que el projecte es pot desenvolupar sense impacte ambiental. És una ficció absurda i pur negacionisme climàtic. Altres agents amb una posició ambigua ens intenten fer creure que existeix un dilema entre economia i ecologia que cal resoldre virtuosament. Lluny d’això, l’agressió mediambiental ve acompanyada de l’enèssim impuls a la triada totxo-turisme-finances: la perpetuació d’un sistema econòmic caduc de baix valor afegit, de sous precaris i de mercantilització sense fre de la vida a les ciutats. La inversió de 1.700 milions d’euros no revertirà en cap cas sobre les classes populars, és una inversió pel capital transnacional i l’1% més ric del món, el mateix 1% que produeix més del 50% total de les emissions. La creació de 83.000 llocs de treball directes i més de 300 mil indirectes que anuncien és una previsió inflada i fantasiosa, com hem vist amb tants projectes especulatius abans. A més, la creació de llocs de feina que es pugui produir realment és amb data de caducitat, amb salaris i condicions precàries. Llocs de feina en un espai cada cop més urbanitzat, més turistificat i gentrificat, amb infraestructures al servei del capital i no de les classes populars.
Apostar per l’ampliació de l’aeroport és un embat directe contra la lluita per la justícia climàtica i ecosocial. Accelera el camí cap al col·lapse per omplir les butxaques de les elits i ens retalla drets, ens pren la veu i ens nega un futur amb vides dignes. És una acord per perpetuar un model econòmic dependent, inviable a mig termini i que fomenta enormes desigualtats. No sorprèn que aquesta sigui l’aposta política de Junts i el PSOE, garants dels interessos de la patronal i l’IBEX 35; el doble joc i la hipocresia d’ERC –que lidera el Govern– i Comuns –sòcies de l’autoproclamat ‘gobierno más progresista de la història’– són de traca. És aquesta l’acció climàtica què podem esperar de governs on tenen veu i vot? Volen ser realment còmplices de cada un dels impactes polítics, econòmics, socials i ambientals i de les conseqüències que es derivaran de l’ampliació de l’aeroport?
És el moment d’articular una resposta ecosocial, anticapitalista i popular contundent que pari els peus als governs i al capital. Que avanci cap a un programa que situï les necessitats i vides de les treballadores i del planeta al centre. Construïm aquesta majoria: el 19 de setembre omplim els carrers! #MenysAvionsMésVida